Jak podnieść testosteron? 5 sposobów na zwiększenie poziomu testosteronu w organizmie

Jak podnieść testosteron w organizmie ? To pytanie zadaje sobie bardzo wielu panów. Testosteron bowiem odpowiada za wszystkie typowo męskie cechy, zarówno jeżeli chodzi o płodność i libido, jak i muskulaturę czy dobre samopoczucie i energię do działania. Istnieje kilka sposobów na skuteczne podniesienie poziomu testosteronu w ustroju, a należą do nich m.in. specjalna dieta i odpowiedni trening. Co jeszcze pomoże nasilić syntezę tego ważnego androgenu?

jak podnieść testosteron

Warto uświadomić sobie, że wydzielanie testosteronu w odpowiedniej ilości zależy od bardzo wielu czynników. Należy więc działać wielokierunkowo, nie wystarczy zadbać tylko o jeden z aspektów. Męski układ endokrynny to skomplikowana i bardzo złożona struktura, w której występują liczne narządy, gruczoły dokrewne oraz wyspecjalizowane komórki. Wszystkie one ściśle ze sobą współpracują, dlatego tak ważne jest holistyczne podejście, uwzględniające zarówno fizjologię, jak i psychikę. Zastosowanie kilku różnych metod razem da więc najbardziej wymierne rezultaty.

Czym właściwie jest testosteron ?

Testosteron jest bardzo ważnym i zarazem podstawowym hormonem steroidowym, wydzielanym przez męski układ węwnątrzwydzielniczy. Ten organiczny związek chemiczny z grupy androgenów produkowany jest w jądrach, w tzw. komórkach śródmiąższowych Leydiga. Aby jednak było to możliwe, potrzebny jest hormon luteinizujący (lutotropina). Jest to glikoproteina, wydzielana przez komórki gonadotropowe przedniego płata przysadki mózgowej. Uwalnianie tej substancji z kolei stymulowane jest przez gonadoliberynę — hormon peptydowy produkowany przez podwzgórze.

testosteron

Produkcja testosteronu odbywa się w kilku ściśle od siebie zależnych i następujących po sobie etapach. W pierwszej kolejności w części podkorowej mózgu, zwanej podwzgórzem, syntezowana jest gonadoliberyna. Następnie w przednim płacie przysadki mózgowej wytwarzana jest lutotropina, która naczyniami krwionośnymi transportowana jest do jąder. Dopiero w tych narządach zainicjowana zostaje synteza testosteronu, który powstaje z substratów cholesterolowych.

Warto zaznaczyć, że hormon ten może być uwalniany do krwi w postaci wolnej, która jest aktywna i spełnia wszystkie swoje funkcje, bądź w formie związanej z białkami transportowymi i taki testosteron niestety nie spełnia swojej roli.

Jak widać synteza i wydzielanie testosteronu jest bardzo złożonym procesem. Jednocześnie związek ten pełni bardzo wiele funkcji w organizmie. Kształtuje on typowo męskie cechy płciowe takie jak: charakterystyczna budowa ciała, w tym muskulatura, niski głos, czy owłosienie i zarost. Testosteron jest niezbędny w celu zachowania prawidłowości funkcji rozrodczych. Zwiększa więc libido, umożliwia spermatogenezę (proces powstawania i dojrzewania plemników w jądrach), zapewnia plemnikom odpowiednio długą żywotność i ruchliwość, co zwiększa szansę na zapłodnienie oraz reguluje popęd seksualny.

Testosteron wpływa także na ogólne samopoczucie panów. To dzięki temu hormonowi mężczyźni odczuwają zwiększoną chęć do działania, znaczne pokłady sił witalnych, pewność siebie i tzw. przebojowość. Związek zapewnia także sprawność umysłową i prawidłową gęstość kości, dzięki czemu są one mocniejsze i mniej podatne na złamania.

Jedną z istotnych funkcji tego szczególnego androgenu jest budowa masy mięśniowej. Dzięki niemu rozrasta się tkanka mięśniowa i zwiększa siła fizyczna oraz wytrzymałość. Szczególne znaczenie ma to dla sportowców i ćwiczących na siłowni. Niedobory testosteronu mogą bowiem utrudnić skuteczny rozrost mięśni i nawet intensywny trening nie przyniesie zadowalających efektów w postaci zwiększenia objętości tkanki mięśniowej i uzyskania świetnie wymodelowanej sylwetki.

Jak zwiększyć testosteron? Poznaj przyczyny niedoboru!

Testosteron produkowany jest w największej ilości podczas dojrzewania płciowego i w młodym wieku. Wtedy to wyższy poziom hormonu jest niezbędny do zapewnienia niezakłóconego i dynamicznego rozwoju organizmu. Natomiast po 30 roku życia następuje naturalny i stopniowy spadek jego poziomu w ustroju. Istnieją jednak dodatkowe czynniki, jeszcze bardziej pogłębiające zmniejszone wydzielanie testosteronu. Należą do nich: przewlekły stres, niewystarczająca ilość snu, nieodpowiednia dieta, uboga w ważne składniki odżywcze (białka, węglowodany, zdrowe tłuszcze) oraz witaminy i minerały; a także brak aktywności fizycznej lub jej sporadyczność i nieregularność.

U podstaw niedoboru testosteronu leży zaburzone wydzielanie innych hormonów. Należą do nich estrogen i kortyzol. O ile estrogen jest typowo żeńskim hormonem i występuje u mężczyzn jedynie w ilościach niezbędnych do zachowania płodności, o tyle kortyzol produkowany jest w sytuacji zagrożenia i stresu. Jest to związek z grupy glikokortykosteroidów, syntezowany przez korę nadnerczy. Niestety, jeżeli organizm znajduje się w stanie ciągłego napięcia i przewlekłego stresu, to w ustroju utrzymuje się niebezpiecznie podniesiony poziom kortyzolu.

Testosteron i kortyzol działają antagonistycznie (przeciwstawne), co oznacza, że wzrost stężenia kortyzolu automatycznie obniża poziom testosteronu.

Ponadto sam kortyzol powoduje rozkład (katabolizm) tkanki mięśniowej. Jest to sytuacja bardzo niekorzystna, szczególnie w przypadku osób intensywnie trenujących w celu zwiększenia masy mięśniowej. Warto zatem poznać sposoby na to, jak skutecznie podnieść poziom testosteronu.

Jak podnieść testosteron?

Prawidłowy poziom testosteronu u mężczyzn jest niezwykle ważny dla zachowania dobrego zdrowia i samopoczucia na co dzień. Odpowiednio wysoki poziom tego hormonu można zapewnić wieloma sposobami, a szczególnie istotne staje się to u panów po 30. roku życia.

Objawy niedoboru powinny determinować do realizacji badań testosteronu

Podstawą jest zdrowy styl życia, czyli odpowiednio zbilansowana dieta, dostarczająca wszystkich koniecznych do prawidłowego funkcjonowania ustroju związków, wypijanie niezbędnej ilości wody w ciągu dnia oraz regularna aktywność fizyczna. Nie można zapomnieć o przeciwdziałaniu szkodliwemu wpływowi stresu, poprzez stosowanie skutecznych technik relaksacyjnych. Prawidłowy poziom testosteronu pomogą utrzymać także sprawdzone, bezpieczne i skuteczne suplementy diety.

# 1. Suplementy diety na podniesienie testosteronu

suplementy diety na wyższy testosteron

Na rynku dostępne są specyfiki o starannie opracowanym składzie, których zadaniem jest zwiększenie poziomu testosteronu. Są to tzw. boostery testosteronu. Zasada ich działania polega na naturalnej stymulacji przysadki mózgowej do produkcji tego ważnego androgenu. Zawierają one kwas D-asparaginowy, będący związkiem naturalnie występującym zarówno w przysadce mózgowej, jak i w podwzgórzu i w jądrach. Obecność tego kwasu jest niezbędna do syntezy wszystkich ważnych hormonów, biorących udział w cyklu wytwarzania testosteronu.

Bardzo ciekawym i skutecznym rozwiązaniem, działającym w tym kierunku, jest preparat Testolan. Jest to innowacyjny specyfik, wyróżniający się na tle innych unikalnym składem. Testolan zawiera naturalne wyciągi i ekstrakty roślinne, które stosowane są już od setek lat w tradycyjnej medycynie ludowej. Są to: kozieradka, buzdyganek naziemny, korzeń maca, korzeń żeń-szenia koreańskiego, ashwaganda (witania ospała), nasiona granatu, czarny pieprz oraz ważne substancje dodatkowe, biorące udział w syntezie i sekrecji testosteronu: kwas D-asparaginowy (DAA), magnez, fosfatydyloseryna i witamina E.

Testolan

  • Kozieradka to nie tylko aromatyczna przyprawa, ale także znana ze swoich właściwości prozdrowotnych roślina lecznicza. Zawiera cenne substancje śluzowe (galaktomannany), które m.in. regulują poziom testosteronu, ale również obniżają ilość cukru we krwi, zmniejszają ciśnienie tętnicze oraz korzystnie wpływają na układ pokarmowy.
  • Buzdyganek naziemny jest rośliną, której zbawienny wpływ na męski układ rozrodczy, w tym prawidłowy poziom testosteronu, znany jest od bardzo dawna. Niweluje on problemy z potencją, zwalcza nadciśnienie oraz normalizuje oddawanie moczu. Wszystko dzięki temu, że buzdyganek naziemny pomaga podnieść poziom testosteronu w organizmie, co dodatkowo wpływa na zwiększenie siły fizycznej, wytrzymałości oraz wzmożony wzrost mięśni.
  • Korzeń maca jest źródłem wielu związków czynnych biologicznie oraz cennych witamin i minerałów. Roślina ta pozwala na uzupełnienie niedoborów oraz wzmaga produkcję testosteronu. W ten sposób następuje poprawa pamięci i koncentracji, zwiększa się tężyzna fizyczna i masa mięśniowa oraz zachowane zostają prawidłowe funkcje seksualne.
  • Żeń-szeń koreański nie bez powodu zwany jest wszechlekiem. Ta prastara roślina z Dalekiego Wschodu to typowe panaceum na problemy z potencją i płodnością. Jednym z efektów działania unikalnych substancji zawartych w żeń-szeniu, czyli ginsenozydów (ale także innych ważnych związków) jest znaczny wzrost poziomu testosteronu. Zapewnia to dodatkowe pokłady energii i sił witalnych, pomaga zniwelować zgubne skutki stresu oraz pomaga zachować sprawność seksualną. Żeń-szeń wykazuje również pozytywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy.
  • Ashwaganda także znana jest ze swoich zdolności do regulacji gospodarki hormonalnej — również tej odpowiadającej za produkcję testosteronu. Zdecydowanie zwiększa to siłę mięśni i ogólną sprawność fizyczną. Witania ospała podnosi także odporność oraz spowalnia procesy starzenia się komórek.
  • Nasiona granatu to prawdziwa bomba witaminowo-mineralna. Prawidłowy poziom tych ważnych związków pozwala zachować sprawność całego organizmu, ale szczególne znaczenie ma tutaj obecność antyoksydantów, które zapobiegają powstawaniu groźnych stanów zapalnych oraz opóźniają procesy starzenia. Nie pozostaje to bez wpływu na stężenie testosteronu, którego wzrost zwiększa ochotę na seks, niweluje problemy z erekcją, pomaga zachować zdrowy stan gruczołu krokowego oraz wzmacnia mięśnie.
  • Czarny pieprz to dodatek, który zwiększa aktywność układu pokarmowego. Przyspieszony metabolizm to m.in. nasilone spalanie nadmiaru tkanki tłuszczowej. Przekłada się to na efektywniejsze budowanie masy mięśniowej. Czarny pieprz wpływa też korzystnie na układ immunologiczny oraz podnosi ogólną wytrzymałość fizyczną i psychiczną.

W preparacie Testolan zawarte są także: kwas D-asparaginowy, witamina E, magnez i fosfatydyloseryna. Są to substancje biorące udział w produkcji wielu ważnych hormonów, ich zwiększoną podaż pomaga więc także podnieść poziom testosteronu. Pełnią one jeszcze wiele innych funkcji, m.in. zwalczają wolne rodniki tlenowe przyczyniające się do powstawania stresu oksydacyjnego oraz poprawiają funkcjonowanie wielu układów.

Testolan to wyjątkowa, świetnie skomponowana mieszanka, która stosowana regularnie skutkuje wyraźnym wzrostem poziomu testosteronu. Ma to wszechstronne, niezwykle korzystne efekty. Znacznie poprawia się ogólny wygląd i samopoczucie, mężczyźni mają zdecydowanie lepszą pamięć i koncentrację, odczuwają zwiększone pokłady energii do działania i sił witalnych oraz podniesioną wytrzymałość fizyczną i psychiczną.

Odpowiedni poziom testosteronu ujawnia się także pod postacią zwiększonego libido oraz zniwelowania problemów z erekcją. Testolan wpływa na potencję oraz jakość spermy, żywotność i ruchliwość plemników. Wszystko to pomaga pozbyć się problemów w kontaktach intymnych, a tym samym wpływa na pewność siebie.

Bardzo ważnym spektrum działania preparatu Testolan jest wzmocnienie mięśni oraz przyspieszenie ich wzrostu. Muskulaturę może więc być rozbudowywana znacznie efektywniej, niż w przypadku stosowania jedynie diety i określonego planu treningowego. Dodatkową korzyścią jest spalanie tkanki tłuszczowej, której niestety zaczyna przybywać w momencie znacznego spadku poziomu testosteronu.

Wniosek jest jeden: Testolan to wyjątkowy specyfik o bardzo konkurencyjnym składzie i działaniu. Warto wypróbować ten suplement, a z pewnością zyskamy mnóstwo energii, która pozwoli na znacznie dłuższe intensywniejsze ćwiczenia, co bardzo szybko przełoży się na idealnie wyrzeźbioną sylwetkę i pokaźne mięśnie.

# 2. Dieta testosteronowa

dieta testosteronowa

Ogólnie wiadomo, że to, jak odżywiamy się na co dzień, ma ogromne znaczenie. Suplementy są świetnym dodatkiem w diecie, mogącym przyspieszyć osiągnięcie upragnionych rezultatów, jednak tylko w połączeniu ze spożywaniem zbilansowanych posiłków efekt ten będzie trwały. Dieta testosteronowa powinna zaspokajać wszystkie potrzeby organizmu, gdyż tylko wtedy wydzielanie tego androgenu nie będzie zaburzone.

Zadbajmy więc o dostarczanie optymalnej ilości pełnowartościowego białka. W przypadku osób wyjątkowo aktywnych fizycznie powinno to być ok. 2 g na 1 kg masy ciała dziennie. Ponadto przynajmniej połowę protein powinno stanowić białko pochodzenia zwierzęcego, czyli jaja, nabiał, mięso i ryby. Jak więc łatwo się domyślić, dieta wegetariańska i wegańska będą miały negatywny wpływ na poziom testosteronu.

Nie bez znaczenia jest także stosunek ilości spożywanego białka do węglowodanów. Powinny one stanowić większość posiłku, czyli około 60% całkowitego zapotrzebowania kalorycznego. Należy spożywać dobrej jakości węglowodany złożone, obecne przede wszystkim w produktach pełnoziarnistych typu: kasza, ryż, płatki i pieczywo razowe, czy ziemniaki. Węglowodany odgrywają szczególną rolę w obniżaniu stężenia kortyzolu — antagonisty testosteronu. Warunkują też wydzielanie gonadoliberyny, niezbędnej w cyklu wytwarzania testosteronu przez organizm.

Kolejnym ważnym składnikiem pokarmowym są tłuszcze. Powinny one pokrywać około 30% dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Zarówno nadmiar, jak i niedobór tłuszczów zaburza sekrecję testosteronu w organizmie. Najważniejsze jednak, aby były to zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe, obecne w tłoczonych na zimno, nierafinowanych olejach roślinnych, a także pewne ilości cholesterolu, z którego produkowany jest testosteron. Warto natomiast ograniczyć spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych, obecnych w produktach odzwierzęcych, a całkowicie wyeliminować szkodliwe tłuszcze trans (margaryny, słodycze, wyroby cukiernicze).

Udowodniono, że dieta niskotłuszczowa realnie obniża poziom testosteronu. Nie warto zatem ograniczać podaży lipidów w obawie przed nadmiernym zwiększeniem objętości tkanki tłuszczowej, gdyż w efekcie końcowym może to utrudnić budowanie masy mięśniowej.

Nie zapominajmy o spożywaniu świeżych warzyw i owoców oraz orzechów, będących źródłem wielu witamin i minerałów, które umożliwiają zachodzenie praktycznie wszystkich procesów życiowych. Ich niedobór może skutkować nie tylko obniżeniem poziomu testosteronu, ale także powodować liczne inne zaburzenia ustrojowe. m.in. upośledzenie wydzielania ważnych enzymów.

# 3. Trening siłowy na zwiększenie testosteronu

trening siłowy a testosteron

Aby wyraźnie podnieść poziom testosteronu w organizmie, warto uwzględnić w planie treningowym ćwiczenia siłowe. Podczas ich wykonywania następuje nasilone uwalnianie hormonu wzrostu oraz testosteronu. Do aktywności siłowych należą przysiady, martwe ciągi (podnoszenie z ziemi ciężaru do momentu wyprostowania pleców i nóg w kolanach) oraz sprint. W ten sposób u ćwiczącego nie tylko zwiększa się objętość mięśni, ale także nie dochodzi do utraty tej tkanki.

# 4. Witamina D, magnez i cynk na testosteron

witamina d, magnez i cynk na podniesienie testosteronu

Witamina D jest bardzo ważnym związkiem, którego niestety organizm sam nie produkuje. W związku z tym jest bardziej niż pewne, że mamy go za mało. Witamina ta wytwarzana jest tylko pod wpływem promieniowania słonecznego, przy czym ekspozycja na słońce powinna dotyczyć całego ciała. Witamina D pełni bardzo wiele ważnych funkcji, a jedną z nich jest hamowanie przekształcanie testosteronu w estrogen, co realnie podnosi poziom tego męskiego hormonu. Jest to jedna z tych substancji, której suplementacja jest w zasadzie koniecznością.

Również magnez odgrywa bardzo istotną rolę. Wpływa korzystnie na działanie układu nerwowego, warunkuje procesy regeneracyjne, także w mięśniach oraz zwiększa poziom testosteronu po wysiłku i zapobiega odkładaniu się tłuszczu w tkance podskórnej.

Cynk także ma ogromny wpływ na poziom testosteronu. Organizm potrzebuje tego pierwiastka do uruchomienia mechanizmów uwalniania testosteronu podczas intensywnego wysiłku fizycznego, dlatego jego niedobory realnie przyczyniają się do zaburzeń takich, jak spadek libido, osłabienie, rozdrażnienie i zmęczenie, a także zmniejszenie siły i masy mięśni.

# 5. Ograniczenie spożycia alkoholu na podniesienie testosteronu

alkohol a poziom testosteronu

Osoby, którym zależy na skutecznym budowaniu masy mięśni i osiągnięciu doskonale wyrzeźbionej sylwetki, muszą zdawać sobie sprawę z faktu, że częste spożywanie alkoholu wpływa bardzo niekorzystnie na poziom testosteronu. Nasila się bowiem jego przemiana w estrogen, co powoduje znaczne straty tego hormonu. Oczywiście alkohol wyrządza wiele innych szkód w organizmie: zwiększa odkładanie się tłuszczu w tkankach podskórnych, uszkadza wątrobę i inne narządy wewnętrzne oraz zaburza równowagę całego ustroju, szczególnie w kwestii produkcji hormonów.

Jak widać, jest bardzo wiele czynników warunkujących produkcję i uwalnianie optymalnych ilości testosteronu. Warto zadbać o najważniejsze aspekty, czyli dietę i trening siłowy, bardzo ważne jest jednak także uzupełnienie pewnych niedoborów i dodatkowa stymulacja sekrecji tego ważnego androgenu anabolicznego. Boostery testosteronu mogą okazać się tutaj niezwykle pomocne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *