Najlepsze sposoby na zwiększenie motywacji do treningu

Prawdą jest, że jeśli ma się motywację do intensywnych i skutecznych treningów, to osiągnięcie wymarzonej sylwetki, nie będzie wyłącznie marzeniem, a stanie się realne. Niezależnie od swojej aktualnej figury, wszystko można zmienić. Każdą rzecz, którą w życiu robimy, zwykle wiążemy z jakimś konkretnym celem, w przeciwnym razie brakuje chęci.

Motywacja jest najważniejszym elementem w każdej dziedzinie, a przede wszystkim dla osób uprawiających sport. Gorsze dni zdarzają się każdemu bez względu na cel, a wówczas motywacja może nieco opaść. Oczywiście to nic złego, jeśli potrafimy powrócić do treningów w niedługim czasie. Zwykle osoby początkujące miewają kłopoty z utrzymaniem swojej motywacji na tym samym poziomie.

motywacja na siłowni

Początki to ogromne chęci i można śmiało rzec, iż są zbyt duże, gdyż w efekcie w szybkim tempie zanikają. W przypadku treningów mogą nastąpić niekorzystne sytuacje dla sylwetki, gdy nagle powstają myśli o całkowitej rezygnacji z ćwiczeń lub też ćwiczymy dalej, ale byle jak nie przestrzegając ustalonego planu.

Treningi tzw. na pół gwizdka to wyłącznie strata czasu. Bez względu na to, czy postawimy sobie za cel wyraźne powiększenie mięśni, czy też zrzucenie frustrujących kilogramów i nadmiaru tkanki tłuszczowej motywacja do treningu gra pierwsze skrzypce i to ona może zapewnić upragnione wyniki.

Rzeczywistość potrafi być zaskakująca, a dla osób trenujących bez planu i celu zwykle negatywnie. Praca nad rzeźbieniem sylwetki to bardzo długa i wyczerpująca droga. Cierpliwość oraz determinacja idzie w parze z motywacją.

Spis treści

Kiedy tracimy motywację?

Każdy, kto ćwiczy regularnie, obserwuje u siebie postępy w postaci cotygodniowej utraty, chociaż kilograma lub nowo powstałego zarysu mięśni ma chęci do dalszej pracy. Po dłuższej przerwie jednak motywacja zaczyna spadać, ponieważ nie widzimy różnicy w swojej sylwetce.
Zwykle mężczyźni chcący osiągnąć duże mięśnie patrzą na innych, którzy lepiej radzą sobie z treningiem, mogą poświęcać na to mniej czasu, a ich ciało i tak wygląda lepiej. Innymi słowy, zazdrość i stres wpłynie negatywnie na plan ćwiczeń. Temat sylwetki jest tematem trudnym i wiele osób woli go unikać, dlatego nie wolno się poddawać w realizacji swojego marzenia.

brak motywacji

Brak motywacji do ćwiczeń: jak z nią walczyć?

Kłopot z motywacją dotyka osoby początkujące, ale także te zaawansowane. Czasem nawet po wielu miesiącach intensywnych ćwiczeń tracimy ochotę na ich kontynuację. Może być to spowodowane zmęczeniem, a przecież treningi to ciągły wysiłek. Zmobilizowanie się do powrotu na siłownię może być niełatwe, ale walkę należy zacząć od przyczyny, a mianowicie może to być:

  • brak celu,
  • zbyt niska kondycja fizyczna,
  • nieodpowiednie nawyki, którymi jest ciągłe leżenie w ciągu dnia po pracy lub najmniejszym wysiłku,
  • kłopot logistyczny w znalezieniu się na siłowni.

Brak motywacji może dotknąć mężczyzn oraz kobiety niezależnie od wielu i rodzaju wykonywanych ćwiczeń. Nastawienie psychiczne jest bardzo ważne i w tym akurat przypadku upartość i stanowczość ma swoje ogromne plusy. Oczywiście zaawansowani sportowcy, jak już wiadomo, miewają także gorsze momenty, jednak nie powinno to być pocieszeniem dla początkujących, a przestrogą. Im lepszy start, tym łatwiej będzie można zapanować nad wahaniem swoich myśli. Niemal każdy, kto zaczyna przygodę z treningami, chce widzieć szybko efekty, a ich brak w określonym sobie terminie powoduje niespodziewany spadek motywacji.

Jak zatem odzyskać i utrzymać odpowiedni poziom motywacji?

Niech trening stanie się obowiązkiem

W życiu są sytuacje, zdarzenia lub czynności, które nie podlegają żadnej dyskusji, jak np. chodzenie do pracy lub szkoły. Tak nieodłączne elementy trudno byłoby porzucić bez konsekwencji. Czy zatem trening nie można potraktować jako obowiązek? Wówczas z takim nastawieniem z całą pewnością skierujemy się w stronę siłowni zamiast na kanapę w ciągu dnia lub co gorsza, na piwo ze znajomymi. Oczywiście swoje postanowienie należy potraktować bardzo poważnie, tylko wtedy będziemy wiedzieli, że to obowiązek i musimy wykonać zadanie. Wszyscy znajomi lub też rodzina powinna dowiedzieć się, w jakich godzinach trwa trening, aby nikt z nich nam nie przeszkadzał w tym czasie. Przecież z takim nastawieniem można również wprowadzić zdrowy nawyk do życia swoich najbliższych.

siłownia

Ważne to ustalić swoje cele treningowe

Wyłącznie te jasno określone. Nadwaga? A może brak wyraźnych mięśni? Następnie ustalamy czas. Bardzo fajnym w tej sytuacji pomysłem jest prowadzenie osobistego kalendarza. Można zaznaczać w nim każdy dzień treningowy, dodatkowo opisując na marginesie, jakie też ćwiczenia muszą zostać wykonane. Przestrzegając notatek, motywacja na siłowni wzrośnie i chętniej do niej wrócimy. Nie wolno patrzeć w lustro i krytykować swojego ciała, gdyż to największy błąd każdej osoby, która za pomocą wysiłku dąży do celu. Może to wydawać się mało prawdopodobne i skuteczne, ale jest wręcz odwrotnie. Wystarczy tak niewiele, notes lub kalendarz, spakowana torba i żwawy krok w stronę siłowni.

kalendarz

Przygotowania do treningu to podstawa

Trenowanie nie może się obejść bez odpowiedniego ówczesnego przygotowania. Mianowicie należy zebrać pakiet, który sprawi, że trening stanie się przyjemnością. Ulubiona płyta z muzyką, strój do ćwiczeń, wygodne obuwie i uśmiech na twarzy. Zdecydowanie entuzjazm wzrasta, gdy myślimy pozytywnie o tym, co dziś zrobimy na siłowni oraz o ile więcej nasz wynik będzie wyższy od poprzedniego. Zdrowa dieta ma tutaj naprawdę spory udział. Lekki i energetyczny posiłek przed treningiem również wpłynie na jego jakość i skuteczność. Można skorzystać z suplementów, specjalnie przygotowanych napojów lub wartościowych składników odżywczych, jak np. orzechy.

dieta na masę

Wyznaczenie celu i dążenie do niego

Temat celu już wcześniej został uwzględniony, należy jednak wziąć pod uwagę coś znacznie większego. Doskonale zbudowana sylwetka to cel sam w sobie, jeśli mamy kompleksy. Jednak tym największym celem nie jest już samo ciało, a nagroda, którą możemy sobie sprawić w zamian za dotrzymanie własnego postanowienia. Może to być udział w zawodach sportowych, który wiąże się z ciekawym miejscem do zwiedzenia lub sesja zdjęciowa, aby móc pochwalić się swoją upartością dążenia do celu. Pomysłów jest dużo, jak i możliwości. Mając w zanadrzu większy cel, bardzo szybko nastawimy myśli na dobry tor i nie będziemy się wymigiwać od siłowni. A motywacja i jej utrzymanie nie będzie stanowić problemu.

wyznaczanie celów

Trening z drugą osobą

Trenowanie z przyjacielem lub kimś bliskim to naprawdę dobry pomysł. Można wówczas budować wzajemnie motywację, a osoba mająca jej mniej będzie chciała szybko nadrobić braki. Coraz rzadziej zaczną się pojawiać gorsze dni, ponieważ partner treningowy i tak zaciągnie nas na siłownię. Poza tym obecność drugiej osoby czasem jest bardzo przydatna, przy niektórych rodzajach ćwiczeń.

trening z partnerem

Odpowiedzialność istotna rzecz

Na zwiększenie odpowiedzialności zdecydowanie ma wpływ dzielenie się swoim celem oraz treningami, które praktykujemy ze swoim partnerem/partnerką lub rodziną i znajomymi. Podczas gdy już wiedzą o tym, co robimy, byłoby wstyd zaprzestać. Chwalenie się swoimi postępami, a nawet mówienie o mniejszych porażkach, czy gorszych dniach wcale nie jest złe. Mając poczucie wsparcia w innych ludziach, chcemy ćwiczyć także dla nich i ich satysfakcji. W końcu psychiczny komfort dla każdego trenującego jest ważnym elementem spędzonych godzin na siłowni.

Podsumowanie

Na koniec warto zapamiętać, że podejmując się decyzji o treningu, dbamy o nasze ciało, sprawiamy, że będziemy mogli długo cieszyć się jego nienagannym wyglądem, który z całą pewnością odejmie nam lat. Ponadto wzrost kondycji będzie mieć pozytywny wpływ na życie codzienne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *