Jak poprawić wydolność fizyczną organizmu? Najlepsze sposoby na zwiększenie wydolności.

Jak poprawić wydolność fizyczną organizmu? To pytanie rodzi się w głowie nie tylko sportowców, ale także przeciętnych jednostek, które odczuwają zmęczenie przy niewielkiej aktywności fizycznej. Co zrobić, aby poprawić kondycję organizmu?

Zamiast wielogodzinnych serii wyczerpujących ćwiczeń na siłowni – regularne bieganie dostosowane do możliwości organizmu, fitness lub basen. Zamiast dopalaczy – zioła i naturalne suplementy diety. Istnieje mnóstwo bezpiecznych i skutecznych sposobów na poprawę wydolności organizmu. Warto je wypróbować!

Dobra kondycja fizyczna to podstawa prawidłowego funkcjonowania. Oczywiście nie każdy jest w stanie wstać rano i przebiec maraton, co jest całkiem normalne i zrozumiałe. Jeśli jednak po wejściu na pierwsze piętro odczuwamy zadyszkę lub nie jesteśmy w stanie podbiec kilkudziesięciu metrów do autobusu bez odpoczynku, to  czas, aby zwiększyć wydolność organizmu. 

Wydolność organizmu, a zdrowie

Istnieją trzy podstawowe, dostępne dla każdego sposoby na poprawę wydolności fizycznej:

  • aktywność,
  • dieta,
  • suplementacja.

Należy jednak pamiętać, iż drastyczne zmiany w stylu życia nie zawsze są wskazane. Osoby zmagające się z dużą nadwagą i otyłością, cierpiące na różnego rodzaju schorzenia ogólnoustrojowe, takie jak cukrzyca, miażdżyca czy nadciśnienie tętnicze, mające problemy z układem oddechowym czy kostnym itd. powinny ustalić plan poprawy wydolności z lekarzem prowadzącym. Czasem potrzebna będzie pomoc dietetyka, fizjoterapeuty lub innego specjalisty.

Do wizyty w lekarskim gabinecie powinien nas także skłonić nagły spadek wydolności organizmu. Jeśli do tej pory czuliśmy się dobrze, a teraz zaczynamy mieć problem z wykonaniem prostych czynności, trzeba wykonać badania. Pogorszenie ogólnego stanu organizmu może wskazywać np. na problem z układem krążenia lub układem oddechowym.

Dieta, a wydolność fizyczna organizmu

dieta na wydolność organizmu

Zwiększenie wydolności może być celem zarówno osób o słabej kondycji fizycznej, jak i sportowców, którzy chcieliby osiągać lepsze wyniki w swojej dyscyplinie.  Niezależnie od sytuacji, podstawą jest odpowiednia dieta oraz odstawienie używek.  Nawet najbardziej intensywne treningi i jadłospisy konstruowane przez topowych dietetyków nie przyniosą efektu u osoby uzależnionej od nikotyny, alkoholu, narkotyków, dopalaczy czy innych substancji. Szkodzą też energetyki spożywane w nadmiernych ilościach, a nawet papierosy elektroniczne. Z diety osoby, która chce poprawić kondycję, powinny zniknąć fast-foody, niezdrowe przekąski, słodycze, potrawy bardzo ciężkie i tłuste.

Dieta sportowca i każdej osoby, która chce poprawić wydolność fizyczną, musi być zbilansowana. Zapomnijmy o bardzo restrykcyjnych i monoskładnikowych dietach, opracowanych w celu szybkiej utraty wagi. Jadłospis aktywnej osoby musi być bogaty w produkty zawierające węglowodany, białka, zdrowe tłuszcze, witaminy i minerały. Właściwa ilość składników odżywczych w diecie zapewnia paliwo dla mięśni, daje większą kontrolę nad masą ciała oraz zmniejsza ryzyko występowania infekcji i kontuzji.

Jednym z warzyw wspomagających poprawę wydolności jest burak – zawiera m.in. betalainy, które wzmacniają odporność i opóźniają procesy starzenia. W diecie sportowca nie może też zabraknąć szpinaku i czosnku.

Bieganie na zwiększenie wydolności

bieganie a wydolność

Aktywność fizyczna zwiększa wytrzymałość organizmu. Jednym z najlepszych sposobów na szybkie osiągnięcie pożądanych efektów jest bieganie. Zdaniem specjalistów najlepiej wykonywać serie treningów o wysokiej intensywności z krótkim odpoczynkiem między seriami. Taki bieg sprawdza się u osób zdrowych, o dość dobrej kondycji. Jeśli dopiero zaczynamy pracę nad wydolnością, wybierzmy trucht, spokojny bieg lub marszobieg.

Najlepiej biegać rano – zyskujemy wtedy energię i dobre samopoczucie na cały dzień. Jeśli jednak nie mamy takiej możliwości, biegajmy o tej porze, która nam pasuje – w ciągu dnia, po południu, a nawet wieczorem. Jak często biegać, by zwiększyć wydolność organizmu? Najlepiej 2-3 razy w tygodniu. Nawet jeśli jesteśmy pełni zapału, nie planujmy codziennych treningów –  pozostawmy jednodniową przerwę na regenerację. 

Fitness i inne ćwiczenia, a wydolność

zajęcia fitness na poprawę kondycji

Istnieje mnóstwo sposobów na wzmocnienie organizmu. Gimnastyka, Pilates, fitness, Zumba, tabata czy joga to świetny sposób na poprawę kondycji, wysmuklenie ciała, wzmocnienie mięśni i zwiększenie wydolności. Z każdym kolejnym treningiem zwiększa się sprawność ruchów, poprawia krążenie i siła mięśniowa. Zajęcia w grupach to doskonała alternatywa dla samotnej aktywności fizycznej, a także większa mobilizacja dla osób, które potrzebują notatki w kalendarzu, by wyjść z domu i zrobić to, co zaplanowały.

Obecnie bardzo popularne są zajęcia z trenerem personalnym. Pozwalają one na dopasowanie planu aktywności do indywidualnych potrzeb, uwarunkowań i celów danej osoby. Pamiętajmy, że zwiększanie wydolności organizmu wymaga czasu – nie osiągniemy spodziewanego efektu z dnia na dzień. Pomoc specjalisty pozwala trenować skuteczniej i w zgodzie z naturalnymi procesami zachodzącymi w organizmie.

Zajęcia na basenie, a wydolność fizyczna

basen na wydolność

Pływanie to najlepszy sposób na zwiększenie wydolności oddechowej. A ta, jak wiadomo, ma niebagatelny wpływ na kondycję całego organizmu. Trening w wodzie angażuje całe ciało, a przy tym nie obciąża stawów i kręgosłupa.  To bardzo dobry sposób na zwiększenie wytrzymałości także dla osób zmagających się z nadwagą  oraz tych, które bardzo zaniedbały swoją kondycję. Należy jednak pamiętać o prawidłowej technice pływania. Jeśli nie jesteśmy pewni naszych umiejętności w tym zakresie, skorzystajmy z dwóch lub trzech lekcji z indywidualnym trenerem.

Suplementy diety na wydolność fizyczną

NutrigoLab Strength

W aptekach i drogeriach, a nawet supermarketach znaleźć można mnóstwo produktów reklamowanych jako stworzone w celu poprawy kondycji fizycznej organizmu. Oczywiście nie mówimy tu o środkach dopingujących, które są nielegalne i mogą przynieść więcej szkody niż pożytku.  Suplementy diety  to – jak sama nazwa wskazuje – oparte na naturalnych substancjach środki uzupełniające niedobory składników odżywczych. Aby suplementacja była skuteczna, musi być dopasowana do potrzeb trenującego. Kupowanie i łykanie kilku różnych produktów tylko dlatego, że usłyszeliśmy reklamę w radio, może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Sprawdzonym suplementem jest np. Nutrigo Lab Strenght. Opracowany z myślą o zwiększeniu wydolności treningowej, może być stosowany zarówno przez sportowców, jak i osoby dopiero wprowadzające aktywność fizyczną w plan swojego tygodnia.

Nutrigo Lab Strenght zawiera 18 składników aktywnych pochodzenia naturalnego, które nie tylko zwiększają wytrzymałość organizmu, ale też poprawiają koncentrację, wspierają procesy metaboliczne, pomagają szybciej pokonywać zmęczenie i zwiększają efekt tzw. „pompy mięśniowej”. To jeden z najchętniej wybieranych przez sportowców suplementów diety.

Zioła na wydolność

zioła na podniesienie wytrzymałości

Niezwykłe właściwości ziół znane są od tysięcy lat. W medycynie Dalekiego Wschodu od dawna wykorzystuje się adaptogeny – naturalne substancje, takie jak cytryniec chiński i święta bazylia, które wspomagają organizm w szybkim dostosowaniu się do niekorzystnych warunków. Wśród właściwości tych ziół wymienić można np. przyspieszenie regeneracji mięśni po wysiłku, zwiększenie wentylacji płucnej czy obniżenie poziomu kortyzolu. Ponadto działają one pobudzająco, energetyzująco i tonizująco. Zioła dalekowschodnie dostępne są w postaci kapsułek lub suszu do zaparzania.

Istnieje mnóstwo naturalnych sposobów na zwiększenie wydolności organizmu. Warto je łączyć i dostosowywać do indywidualnych potrzeb. Wytrzymały organizm to nie tylko zdrowie, ale też większa atrakcyjność fizyczna i lepsze samopoczucie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *