Jak poprawić wydolność fizyczną organizmu? Najlepsze sposoby na zwiększenie wydolności.

Jak poprawić wydolność fizyczną organizmu? To pytanie rodzi się w głowie nie tylko sportowców, ale także przeciętnych jednostek, które odczuwają zmęczenie przy niewielkiej aktywności fizycznej. Co zrobić, aby poprawić kondycję organizmu?

jak poprawić wydolność fizyczną organizmu

Zamiast wielogodzinnych serii wyczerpujących ćwiczeń na siłowni – regularne bieganie dostosowane do możliwości organizmu, fitness lub basen. Zamiast dopalaczy – zioła i naturalne suplementy diety. Istnieje mnóstwo bezpiecznych i skutecznych sposobów na poprawę wydolności organizmu. Warto je wypróbować!

Dobra kondycja fizyczna to podstawa prawidłowego funkcjonowania. Oczywiście nie każdy jest w stanie wstać rano i przebiec maraton, co jest całkiem normalne i zrozumiałe. Jeśli jednak po wejściu na pierwsze piętro odczuwamy zadyszkę lub nie jesteśmy w stanie podbiec kilkudziesięciu metrów do autobusu bez odpoczynku, to  czas, aby zwiększyć wydolność organizmu. 

Wydolność organizmu, a zdrowie

Istnieją trzy podstawowe, dostępne dla każdego sposoby na poprawę wydolności fizycznej:

  • aktywność,
  • dieta,
  • suplementacja.

Należy jednak pamiętać, iż drastyczne zmiany w stylu życia nie zawsze są wskazane. Osoby zmagające się z dużą nadwagą i otyłością, cierpiące na różnego rodzaju schorzenia ogólnoustrojowe, takie jak cukrzyca, miażdżyca czy nadciśnienie tętnicze, mające problemy z układem oddechowym czy kostnym itd. powinny ustalić plan poprawy wydolności z lekarzem prowadzącym. Czasem potrzebna będzie pomoc dietetyka, fizjoterapeuty lub innego specjalisty.

Do wizyty w lekarskim gabinecie powinien nas także skłonić nagły spadek wydolności organizmu. Jeśli do tej pory czuliśmy się dobrze, a teraz zaczynamy mieć problem z wykonaniem prostych czynności, trzeba wykonać badania. Pogorszenie ogólnego stanu organizmu może wskazywać np. na problem z układem krążenia lub układem oddechowym.

Dieta, a wydolność fizyczna organizmu

dieta na wydolność organizmu

Zwiększenie wydolności może być celem zarówno osób o słabej kondycji fizycznej, jak i sportowców, którzy chcieliby osiągać lepsze wyniki w swojej dyscyplinie.  Niezależnie od sytuacji, podstawą jest odpowiednia dieta oraz odstawienie używek.  Nawet najbardziej intensywne treningi i jadłospisy konstruowane przez topowych dietetyków nie przyniosą efektu u osoby uzależnionej od nikotyny, alkoholu, narkotyków, dopalaczy czy innych substancji. Szkodzą też energetyki spożywane w nadmiernych ilościach, a nawet papierosy elektroniczne. Z diety osoby, która chce poprawić kondycję, powinny zniknąć fast-foody, niezdrowe przekąski, słodycze, potrawy bardzo ciężkie i tłuste.

Dieta sportowca i każdej osoby, która chce poprawić wydolność fizyczną, musi być zbilansowana. Zapomnijmy o bardzo restrykcyjnych i monoskładnikowych dietach, opracowanych w celu szybkiej utraty wagi. Jadłospis aktywnej osoby musi być bogaty w produkty zawierające węglowodany, białka, zdrowe tłuszcze, witaminy i minerały. Właściwy rozkład makro i mikroskładników w diecie zapewnia paliwo dla mięśni, daje większą kontrolę nad masą ciała oraz zmniejsza ryzyko występowania infekcji i kontuzji.

Jednym z warzyw wspomagających poprawę wydolności jest burak – zawiera m.in. betalainy, które wzmacniają odporność i opóźniają procesy starzenia. W diecie sportowca nie może też zabraknąć szpinaku i czosnku.

Bieganie na zwiększenie wydolności

bieganie a wydolność

Aktywność fizyczna zwiększa wytrzymałość organizmu. Jednym z najlepszych sposobów na szybkie osiągnięcie pożądanych efektów jest bieganie. Zdaniem specjalistów najlepiej wykonywać serie treningów o wysokiej intensywności z krótkim odpoczynkiem między seriami. Taki bieg sprawdza się u osób zdrowych, o dość dobrej kondycji. Jeśli dopiero zaczynamy pracę nad wydolnością, wybierzmy trucht, spokojny bieg lub marszobieg.

Najlepiej biegać rano – zyskujemy wtedy energię i dobre samopoczucie na cały dzień. Jeśli jednak nie mamy takiej możliwości, biegajmy o tej porze, która nam pasuje – w ciągu dnia, po południu, a nawet wieczorem. Jak często biegać, by zwiększyć wydolność organizmu? Najlepiej 2-3 razy w tygodniu. Nawet jeśli jesteśmy pełni zapału, nie planujmy codziennych treningów –  pozostawmy jednodniową przerwę na regenerację. 

Fitness i inne ćwiczenia, a wydolność

zajęcia fitness na poprawę kondycji

Istnieje mnóstwo sposobów na wzmocnienie organizmu. Gimnastyka, Pilates, fitness, Zumba, tabata czy joga to świetny sposób na poprawę kondycji, wysmuklenie ciała, wzmocnienie mięśni i zwiększenie wydolności. Z każdym kolejnym treningiem zwiększa się sprawność ruchów, poprawia krążenie i siła mięśniowa. Zajęcia w grupach to doskonała alternatywa dla samotnej aktywności fizycznej, a także większa mobilizacja dla osób, które potrzebują notatki w kalendarzu, by wyjść z domu i zrobić to, co zaplanowały.

Obecnie bardzo popularne są zajęcia z trenerem personalnym. Pozwalają one na dopasowanie planu aktywności do indywidualnych potrzeb, uwarunkowań i celów danej osoby. Pamiętajmy, że zwiększanie wydolności organizmu wymaga czasu – nie osiągniemy spodziewanego efektu z dnia na dzień. Pomoc specjalisty pozwala trenować skuteczniej i w zgodzie z naturalnymi procesami zachodzącymi w organizmie.

Zajęcia na basenie, a wydolność fizyczna

basen na wydolność

Pływanie to najlepszy sposób na zwiększenie wydolności oddechowej. A ta, jak wiadomo, ma niebagatelny wpływ na kondycję całego organizmu. Trening w wodzie angażuje całe ciało, a przy tym nie obciąża stawów i kręgosłupa.  To bardzo dobry sposób na zwiększenie wytrzymałości także dla osób zmagających się z nadwagą  oraz tych, które bardzo zaniedbały swoją kondycję. Należy jednak pamiętać o prawidłowej technice pływania. Jeśli nie jesteśmy pewni naszych umiejętności w tym zakresie, skorzystajmy z dwóch lub trzech lekcji z indywidualnym trenerem.

Suplementy diety na wydolność fizyczną

NutrigoLab Strength

W aptekach i drogeriach, a nawet supermarketach znaleźć można mnóstwo produktów reklamowanych jako stworzone w celu poprawy kondycji fizycznej organizmu. Oczywiście nie mówimy tu o środkach dopingujących, które są nielegalne i mogą przynieść więcej szkody niż pożytku.  Suplementy diety  to – jak sama nazwa wskazuje – oparte na naturalnych substancjach środki uzupełniające niedobory składników odżywczych. Aby suplementacja była skuteczna, musi być dopasowana do potrzeb trenującego. Kupowanie i łykanie kilku różnych produktów tylko dlatego, że usłyszeliśmy reklamę w radio, może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Sprawdzonym suplementem jest np. Nutrigo Lab Strength. Opracowany z myślą o zwiększeniu wydolności treningowej, może być stosowany zarówno przez sportowców, jak i osoby dopiero wprowadzające aktywność fizyczną w plan swojego tygodnia. Nutrigo Lab Strength to suplement, który okupuje 1 miejsce w rankingu najlepszych przedtreningówek.

Nutrigo Lab Strenght zawiera 18 składników aktywnych pochodzenia naturalnego, które nie tylko zwiększają wytrzymałość organizmu, ale też poprawiają koncentrację, wspierają procesy metaboliczne, pomagają szybciej pokonywać zmęczenie i zwiększają efekt tzw. „pompy mięśniowej”. To jeden z najchętniej wybieranych przez sportowców suplementów diety.

Zioła na wydolność

zioła na podniesienie wytrzymałości

Niezwykłe właściwości ziół znane są od tysięcy lat. W medycynie Dalekiego Wschodu od dawna wykorzystuje się adaptogeny – naturalne substancje, takie jak cytryniec chiński i święta bazylia, które wspomagają organizm w szybkim dostosowaniu się do niekorzystnych warunków. Wśród właściwości tych ziół wymienić można np. przyspieszenie regeneracji mięśni po wysiłku, zwiększenie wentylacji płucnej czy obniżenie poziomu kortyzolu. Ponadto działają one pobudzająco, energetyzująco i tonizująco. Zioła dalekowschodnie dostępne są w postaci kapsułek lub suszu do zaparzania.

Istnieje mnóstwo naturalnych sposobów na zwiększenie wydolności organizmu. Warto je łączyć i dostosowywać do indywidualnych potrzeb. Wytrzymały organizm to nie tylko zdrowie, ale też większa atrakcyjność fizyczna i lepsze samopoczucie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *