Koktajle białkowe na masę domowej roboty i szejki specjalistyczne – przepisy i rekomendacje

Koktajle białkowe na masę domowej roboty to nic innego jak szejki o wysokiej zawartości protein. Ich spożywanie to doskonały sposób na uzupełnienie diety. Tego rodzaju posiłek jest łatwy w przygotowaniu, a przy tym niezwykle odżywczy. Ma to szczególne znaczenie dla osób, które starają się zbudować masę mięśniową.

koktajle białkowe robione w domu

Jakie składniki powinien posiadać szejk na masę, z których przepisów warto skorzystać i czy to dobra alternatywa dla specjalistycznych odżywek białkowych?

Dlaczego białko jest niezbędne do zbudowania masy?

Białko to niezwykle istotny budulec organizmu, a jednocześnie źródło niezbędnych aminokwasów. W przypadku jego zbyt niskiego spożycia, utrzymanie masy mięśniowej jest bardzo trudne, a zwiększenie – praktycznie niemożliwe.

Białko spełnia w organizmie wiele ważnych funkcji:

  • Bierze udział we wzroście mięśni oraz przemianie materii,
  • Pozostaje nie bez wpływu także na proces odbudowy uszkodzeń, powstałych podczas wykonywania ćwiczeń,
  • Po treningu, spożycie wysokobiałkowego posiłku pozwala na odbudowę włókien mięśniowych, a jednocześnie ich wzmocnienie oraz zwiększenie.

Zapotrzebowanie organizmu na białko zależy od kilku czynników. W przypadku osób wykonujących ćwiczenia siłowe, podaż tego składnika powinna być optymalnie wysoka. Jego spożycie wpływa bowiem pozytywnie nie tylko na przyrost masy, ale również przyspiesza regenerację mięśni. Podaje anglojęzyczny serwis medicalnewstoday.com.

Budowanie masy a odżywianie

W porównaniu do redukcji, budowanie masy mięśniowej jest procesem znacznie trudniejszym. Teoretycznie bardzo łatwo jest przyjmować kaloryczną nadwyżkę, a tym samym szybko przybierać na wadze. Aby uniknąć niepożądanego rozrostu tkanki tłuszczowej, trzeba uważnie dobierać jadłospis. Trening dostarcza tkance mięśniowej odpowiednią ilość bodźców do rozwoju, a jednocześnie ułatwia spalanie tłuszczu.

budowanie masy mięśniowej a odpowiednie odżywianie
Kluczowe znaczenie ma jednak dobrze zbilansowana dieta. Powinna opierać się na produktach nieprzetworzonych oraz bogatych w makro i mikroskładniki, a jednocześnie dostarczających energii. Trudno bowiem oczekiwać spektakularnych efektów w przypadku, gdy przetrenowany organizm nie jest w stanie się zregenerować. Budowanie masy wymaga  także spożywania nadwyżki kalorii, jednak nie zawsze jest to łatwe oraz komfortowe dla trenujących.

Aby uniknąć zjadania ogromnych porcji posiłków, warto postawić na ich postać płynną. Doskonale w tym celu sprawdzą się dobrze skomponowane koktajle białkowe domowej roboty.

Koktajle a odżywki proteinowe

Nietrudno znaleźć w sklepach różne odżywki proteinowe, które wspomagają uzyskiwanie efektów treningowych w konkretnych cyklach. Ma to szczególne znaczenie na etapie budowania masy, kiedy zwiększenie kaloryczności przyjmowanych posiłków jest konieczne. Coraz więcej osób rezygnuje jednak z kupna produktów gotowych, decydując się na samodzielne przygotowanie odżywczego, białkowego koktajlu.
koktajle proteinowe
Wówczas wskazane jest przejście na produkty lepsze jakościowo. Własnoręczne skomponowanie składników sprawia, że uzyskany szejk jest odżywczy oraz smaczny, a jednocześnie pozbawiony zbędnych dodatków.

Jak zrobić koktajl białkowy?

Nie da się ukryć, że koktajle na masę domowej roboty wymagają nieco czasu na przygotowanie. Przydatna jest również pewna kulinarna inwencja, pozwalająca na umiejętne łączenie smaków poszczególnych składników.

Zadbaj o bazę

Podstawą szejka powinno być niezwykle ważne dla mięśni białko. Jako baza naturalnego koktajlu, służą zwykle produkty mleczne – takie jak mleko, kefir, maślanka lub jogurt, a po zblendowaniu także twaróg czy serek wiejski.

Niezbędne węglowodany

Koktajle na przytycie powinny też zawierać produkty bogate w węglowodany – zarówno złożone, jak i proste. Te pierwsze uwalniają energię powoli i na dłużej utrzymują uczucie sytości, a drugie zapewniają natychmiastowy zastrzyk energii oraz siły.

Szejki białkowe warto też uzupełniać nienasyconymi kwasami tłuszczowymi, które przyspieszają proces regeneracji mięśni. Koktajle na masę mięśniową mogą być uzupełnione także produktami zawierającymi duże ilości żelaza, magnezu, potasu oraz innych składników niezbędnych dla osób wykonujących ćwiczenia siłowe.

Warto też pamiętać, że opisujące koktajle białkowe na masę przepisy można dowolnie modyfikować, swobodnie zmieniając składniki.

Domowe przepisy na koktajle białkowe

1. Koktajl na maślance

Składniki:

  • maślanka
  • orzechy włoskie
  • szpinak
  • pomarańcze
  • awokado

2. Koktajl na kefirze

Składniki:

  • kefir
  • otręby żytnie
  • zarodki pszenne
  • banan
  • truskawki lub borówki
  • miód

3. Koktajl na mleku

Składniki:

  • mleko
  • jogurt naturalny
  • płatki owsiane
  • kiwi
  • mandarynki
  • zielony jęczmień w proszku
  • sok pomarańczowy

4. Koktajl na twarogu

Składniki:

  • twaróg lub serek wiejski
  • jogurt naturalny
  • woda
  • pomarańcze
  • kiwi
  • nać pietruszki
  • miód
  • sezam

5. Koktajl na jogurcie naturalnym

Składniki:

  • jogurt naturalny
  • mleko
  • rodzynki
  • siemię lniane
  • truskawki, maliny lub porzeczki
  • miód

Specjalistyczne koktajle na przyrost masy mięśniowej

Prawidłowo skomponowany szejk domowy powinien dostarczyć mięśniom komplet niezbędnych aminokwasów. Taka mikstura nie musi być gorsza od specjalistycznej. Pod wieloma względami, może nawet ją przewyższać. Domowy koktajl białkowy jest w pełni naturalny, dobrze przyswajalny i pozbawiony sztucznych dodatków, a przez to bezpieczny dla zdrowia. Aby sklepowy szejk wspomagał budowanie masy mięśniowej, również powinien posiadać prawidłowo skomponowany skład.

Unikalne połączenie białek i węglowodanów posiadają wyłącznie specjalistyczne koktajle na masę, produkty te często uzupełniane są kreatyną oraz zdrowymi tłuszczami. Poleca się je zawodowym sportowcom, ponieważ zwiększają wydolność podczas ćwiczeń i poprawiają siłę. Pozwalają też na podniesienie ilości powtórzeń, ułatwiając jednocześnie utrzymanie wysokiego poziomu intensywności treningu.

specjalistyczne koktajle odżywkowe
W składzie takich szejków występują też aminokwasy BCAA z dodatkiem l-glutaminy, które razem wspierają transport składników odżywczych do komórek mięśni. Ze względu na właściwości anaboliczne i antykataboliczne, osobom ćwiczącym szczególnie polecana jest regularna suplementacja tych składników.

Domowy szejk na masę czy specjalistyczna odżywka białkowa?

Bardzo dobrą opinią cieszą się produkty Nutrigo Lab. Należą do nich smaczne i odżywcze szejki Mass Chocolate o smaku czekoladowym oraz Mass Vanilla o smaku waniliowym.

Koktajle Nutrigo Lab skutecznie wspomagają budowę masy mięśniowej, a także pomagają w jej utrzymaniu. Ich spożywanie sprawia, że sprawność fizyczna w kolejnych seriach ćwiczeń ulega zwiększeniu.

  • Zawarte w nich składniki regulują aktywność hormonalną oraz wspierają syntezę białek.
  • Usprawniają też regenerację po szczególnie intensywnym treningu, zmniejszając jednocześnie uczucie zmęczenia.
  • Szejki na masę Nutrigo Lab Mass wyróżniają się bogatym składem oraz efektywnością działania.

Oba koktajle skomponowane zostały we współpracy z zawodowymi sportowcami, a zawarte w nich białka i węglowodany pochodzą z różnych źródeł. Przekłada się to na bardzo dobrą wchłanialność protein, a jednocześnie szybkie dostarczanie energii mięśniom oraz efektywną budowę beztłuszczowej masy. Przykład szejków Nutrigo Lab pokazuje, że nie trzeba całkowicie rezygnować z koktajli gotowych. Kluczowe znaczenie ma przede wszystkim rozwaga w wyborze takich odżywek, a także rozsądne ich spożywanie.

Przeczytaj szczegółową recenzję odżywki białkowo-węglowodanowej od Nutrigo Lab:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *